۱۳۸۷/۰۱/۳۰

نيمي ازمنبع استعداد هر ملتي زنان هستند

ایمان - وبلاگ دوستی

در تازه ترين گزارش رده بندی شکاف جنسيتی در جهان، کشورهای مسلمان همچنان در انتهای اين جدول جای گرفته اند. اين رده بندی هر سال از سوی بنياد اقتصاد جهانی، مستقر در سوييس انجام می شود.
در گزارش امسال اين بنياد ، بار ديگر کشورهای اروپای شمالی رده های بالای جدول را به خود اختصاص داده اند .

در اين گزارش آمده است: تقريبا می توان گفت که هيچ کشوری برای از بين بردن فاصله موجود در حقوق زن و مرد تلاشی نکرده است، با اين حال زنان در کشورهای سوئد ، نروژ، فنلاند و ايسلند توانسته اند دربعضي موارد به حقوقی برابر با مردان دست يابند.
در اين ميان، ايران با کسب رتبه ۱۱۸، با به دست آوردن رتبه اول در بين کشورهای مسلمان منطقه خاورميانه بالاتر از ترکيه، مصر و مراکش جای گرفته است.

با رجوع به اين آمار و ارقام خيلي راحت مي توانيم علت عقب افتادگي كشورهاي خاورميانه و ايران را پيدا كنيم . وقتي كشوري فقط به نيمي از شهروندان خود اجازه ي فعاليت بدهد وضع از اين بهتر نمي شود . البته طبق آمار وضع در ايران خيلي بهتر از ساير كشورهاي اسلامي است .
مي دانيم حتي در بعضي شرايط اين حق از مردان نيز گرفته مي شود ولي در طول تاريخ بيشترين ظلم درحق زنان شده است.
حتي اگر بتوانيم از تمامي استعدادهاي مردان به بهترين شكل استفاده كنيم ( كه با توجه به جناح بندي هاي سياسي و مذهبي هرگز اين قضيه در ايران امكان پذير نيست كه بايد براي آن نيز چاره انديشي شود.) اين فقط نيمي از پتانسيل كشورمان براي پيشرفت و ترقي است .
در نتيجه پيشرفت تنها زماني محقق مي شود كه همه به اين حقيقت مسلم كه زنان و مردان با همديگر برابرند اعتقاد داشته باشيم . اين اعتقاد بايد از بچگي به همه آموزش داده شود و در كتب درسي نيز گنجانده شود در غير اين صورت ما هرگز موفق نمي شويم كه به سعادت و آرزوهاي قشنگ مان برسيم . زن ها و مادران كه خانواده ها را با عشق و محبت اداره مي كنند حتما اين توانايي را دارند كه همانند مردان براي آينده ي بشريت تصميم بگيرند . پس آنها را محروم نكنيم تا آينده ي بهتري داشته باشيم .
تنها راه پيشرفت ايران استفاده از همه ي استعدادهاست . پس بياييد بدون تعصب اين راه را هموار كنيم تا كشوري آباد و آزاد داشته باشيم.
به اميد آن روز

۱ نظر:

  1. merci be onvane ye zane irani az afkare shoma tashakor mikonam . ey kash hame mesle shoma fekr mikardan

    پاسخحذف

نقل مطالب از خبرگزاری دوستی با ذکر ماخذ آزاد است