۱۳۸۷/۱۱/۰۵

آیا می توان از آتاتورک ایران هم فیلم ساخت ؟

ایمان - وبلاگ دوستی
پخش فيلم زندگی شخصی آتاتورک باعث بحث گسترده در ترکیه شده است . اين فيلم ، بخشهايی از زندگی خصوصی آتاتورک را به تصویر می کشد . منتقدان اين فيلم، تلاش گسترده ای را در ترکيه برای ممنوعيت پخش اين فيلم آغاز کرده است. در این فیلم نشان می دهد که وی شراب خوارو شهوتران بوده است .
فیلم مستند «مصطفی» را کارگردان و روزنامه‌ نگار ترک، جان دوندار ساخته است. آتاتورک که در افکار عمومی ترکیه، سمبل مردی آسیب ‌‌ناپذیر و محکم است، در این فیلم به صورت فردی تنها و شکننده تصویر می‌شود که رنج‌ها و ناکامی‌های خود را با الکل تسکین می‌دهد.
ساختن فیلمی در باره آتاتورک در ترکیه ‌ی امروز، آسان نیست . آتاتورک یک اسطوره است . درهر گوشه‌ی این کشور، مجسمه ‌ای از وی برپاست . ولی جوانان خیلی از این فیلم استقبال کرده اند .
این تنها مشکل ترکیه نیست که مردم از شخصیت های تاریخی بت می سازند . بحث احترام به اسطوره ها مسئله ی بسیار خوب و پسندیده ای است ولی به شرط اینکه این افراد تبدیل به بت نشوند . باید حقایق را گفت و با تحریف واقعیت ها مشکلی حل نمی شود . باید به رهبران سیاسی احترام گذاشت ولی به نام احترام به اسطوره ها نمی توان مردم را از حقوقشان محروم کرد . مردم حق دارند که بدانند رهبرشان چگونه انسانی بوده است . تمام امکانات مادی و معنوی کشور به دست چه کسی سپرده شده است . مردم باید بدانند "پدر" مملکت تا چه اندازه خانواده را دوست دارد .
در جوامع آزاد هیچ مرزی برای نقد و پرسش وجود ندارد و همگی در برابر مردم و مطبوعات پاسخگو هستند . اگر به تاریخ ایران نگاه کنیم آتاتورک های بسیاری داشته ایم و همیشه کسانی بوده اند که نگذاشته اند ما با حقایق آشنا شویم و ماهیت اصلی آنها را بشناسیم . در ایران کسی نمی تواند به اموال دولت مردان و فعالیت های آقازاده ها نظارت کند و همین پاسخگو نبودن به مردم زمینه های فساد اقتصادی در جامعه را بالا می برد .
آیا در ایران یک خبرنگار اجازه دارد از زندگی خصوصی رهبران سیاسی آزادانه فیلم تهیه کند ؟ چرا ما رادیو و تلویزیون خصوصی نداریم ؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نقل مطالب از خبرگزاری دوستی با ذکر ماخذ آزاد است